Praktijk voor Equitherapie & ACT
ACT leert je om mee te bewegen met dat wat het leven je biedt.
Om psychologisch flexibel te zijn.
In ons leven maken we allemaal leuke maar ook moeilijke, vervelende en verdrietige dingen mee. Dit maakt ook dat we positieve, maar ook negatieve gedachten en gevoelens hebben. Hiertegen vechten kost veel energie en levert meestal niets op. Wat wel wat oplevert is het ontwikkelen van vaardigheden waarmee je om kunt gaan met de moeilijke kanten van het leven en de angstige- en piekergedachten die gaan over de toekomst of het verleden, los te laten.
In de begeleiding van kinderen werk ik voornamelijk vanuit het model ACT 4 Kids.
De vaardigheden die ontwikkeld zijn voor ACT (acceptatie, defusie, contact met het huidige moment, zelf als context, waarden en toegeweide actie) zijn door Monique Samson omgezet naar metaforen die door kinderen en jongeren goed begrijpelijk zijn en ook voor ouders handvaten bieden om hun kind te kunnen ondersteunen middels de ACT4Kids vaardigheden.
De verschillende figuren kennen hun eigen vaardigheden die danwel versterkt dan wel aangeleerd kunnen worden middels ACT4kids.
Boom-vaardigheden
Uil-vaardigheden
Hart-vaardigheden
Ik-vaardigheden
Kat-vaardigheden
Olifant-vaardigheden
Waar mogelijk combineer ik als therapeut, de ACT4Kids met de equitherapie.
Als de wens bestaat om liever los van het paard te werken, is enkel een ACT4Kids traject ook mogelijk!
'ACT4Kids leert kinderen hun hart te volgen en de hindernissen die ze daarbij tegenkomen, zoals falen, verlies, afwijzing of ongeluk, te nemen zoals ze zijn. Het kind mag er zijn. Wat deze ook denkt, voelt of doet. Hij of zij is al helemaal goed'.
Onze adolescenten spreekt wellicht het DNA-V model meer aan.
Het DNA-V model is een psychologisch model dat voortkomt uit de Acceptance and Commitment Therapy (ACT) en richt zich specifiek op de ontwikkeling van jongeren en jongvolwassenen. Het model helpt om veerkrachtiger te worden en beter om te gaan met uitdagingen door gebruik te maken van drie kernrollen: Discoverer (Ontdekker),
Noticer (Opmerker) en
Advisor (Adviseur),
met als doel het versterken van hun Values (Waarden).
Hier is een kort overzicht van de onderdelen: