Equitherapie

Equitherapie

 

Vanuit mijn basisberoep ben ik, binnen de equitherapie, gespecialiseerd in orthopedagogische begeleiding.

Als werkvorm gebruik ik orthopedagogisch voltigeren.

Door het, onder professionele begeleiding, doen van (voltige-) oefeningen en spelletjes met en op het paard, wordt een proces op gang gezet waarin wordt gewerkt aan het bereiken van het gestelde doel.

Ik werk vanuit het oogpunt van oplossingsgericht werken. Hierbij wordt niet uitgegaan van wat het kind/de jeugdige niet kan, maar net wat het kind/de jeugdige wel al allemaal kan. Het bekrachtigen en bevestigen van positieve kwaliteiten, het opdoen van nieuwe positieve ervaringen en het complimenteren en positief benaderen staat centraal.

 

Ik werk in blokken van 10 sessies. Na elke 5e sessie wordt het gestelde doel geƫvalueerd en evt. bijgesteld.

 

 

 

 

 

 

Hoe ziet een sessie eruit?

 

Elke sessie duurt een uur.

 

Elke sessie heeft dezelfde structuur:

  • Poetsen: De therapeut haalt samen met het kind/de jeugdige het paard op en brengen hem naar de poetsplaats. Hier wordt het paard gepoetst en opgezadeld voor de therapie.
  • Warming-up: Het paard en het kind/de jeugdige warmen zich gezamenlijk op dmv bewegingsspelletjes, aangepast aan de mogelijkheden van de cliĆ«nt en gerelateerd aan de doelstelling.
  • Op het paard: Het kind/de jeudige gaat op het paard. Hier worden oefeningen gedaan op het paard gerelateerd aan de doelstelling.
  • Wensoefening: Het kind/de jeugdige mag op het eind van de sessie een oefening kiezen die hij graag wenst te doen. De therapeut bewaakt de veiligheid.
  • Afscheid: Het paard wordt van zijn rol als co-therapeut ontheven en wordt weer paard. Samen met het kind/de jeugdige brengt de therapeut het paard terug naar de weide of zijn stal.